PRFoodsi juht Indrek Kasela ütles Äripäeva raadiole, et kärpemeetmed tulevad, kuid juhtkonnas, mitte tehastes.
- Indrek Kasela Foto: Raul Mee
„Eks iga ettevõtte ümberpööramine ja laiendamine on alati täis ootamatusi ja need on rasked protsessid. Mina kui ettevõtte juht tahan muidugi, et asjad käiksid kiiremini,“ kommenteeris Indrek Kasela
äsja avaldatud neljanda kvartali majandustulemusi, kus kahanesid olulises mahus nii käive kui ka kasum.
„Soome jaeturg on väga erinev Eestist, seal on tegijaid kokku 3 ja kogu kaubandustsükkel on teise pikkusega, pluss seal on suurem private label'i hulk. Lepingud sõlmitakse kuue kuu kuni aasta peale olukorras, kus kala hind ei ole teada. Ju on meil konkurente, kes on nõus nii madala marginaaliga tegema, millega me ei ole nõus tegema,“ rääkis Kasela. „Muidugi oleme teinud ka vigu.“ Soomega on PRFoodsil järgmine plaan: esiteks suurendada oma märgi tuntust ja teiseks otsida teisi kasumlikke turge.
Kui PRFoods börsiteates kärpekava välja kuulutas, tekkis kohe küsimus, kas 379 töötajaga ettevõtet ootab ees koondamine. „Tehastes kindlasti mitte. Eks kõik ettevõtted tegelevad sellega et vähendada kulusid ja suurendada kasumit. Ja tavaliselt saab seda kas tootmise ümberkorraldamise või juhtimise tasandil. Näeme kesktasandil suuremat kokkuhoidu, samuti protsesside ümberkorralduses, näiteks logistikas. Eestis läheb kõrgepalgaliste kulutase kiiresti järele teistele riikidele. Selge on, et nii suurt juhtkonda meil vaja ei ole. Sellega seoses tekivad ka ajutised kulud juurde, eriti see, mis puudutab Põhjamaid, kus on soodsam tööjõupoliitika kui Eestis.“
Suurim vaenlane on Soome jaekettide jäikus
Investoritele lubab Kasela kasumlikkuse suurenemist „nii kiiresti, kui me saame seda teha“. Ta meenutas, et on jätkuvalt PRFoodsi suurim erainvestor. Samuti tõi ta välja, et plaanide järgi kasvab PRFoodsi käive „oluliselt“ järgmise 2–3 aasta jooksul. Praegu töötab PRFoods välja kalasegmenti, millega Aasia turgudele konkureerima minna. „Meil on läbi käinud Hiina audit, seisab Eesti ametivõimude tegemata töö taga,“ nentis Kasela.
"Makro võib olla väga hea, aga tuleb tegeleda mikroga ja börsiettevõttena elame kvartalist kvartalisse. Inglismaal tulemused oluliselt paranenud käive ja eriti kasum. Soome-Eesti ettevõtete ühendamisel on läinud rohkem aega ja suurim vaenlane on Soome jaekettide jäikus. Seda näeme natuke ka Eesti poodides, et kalavalik on jäänud palju maha muude põhitoidugruppide pakkumisest. Teeme täna mitme keti tippjuhtidega koostööd. Pudelikael on rohkem seal kui meie tehastes,“ lisas ta.
Kui Suurbritannia headest tulemustest rääkida, ei saa üle ega ümber Brexitist. „Saabusin just kell 3 öösel Londonist, kohtusin suursaadikuga. Suur osa sealsest müügist toimub Suurbritannia sees, nii et isegi kui midagi juhtub, kodumaiste toodete positsioon paraneb. Suurbritannia valitsus on sõlminud lepingu, mis puudutab logistikat. Aga kõik on praegu spekulatsioon. Me pole vaadanud ühtegi lepingut Euroopas ja muidugi on nad mures. Mida me teinud oleme, on see, et oleme tänavu varunud rohkem toorainet ja toome kindlasti osa raha enne koju, et mitte olla Briti naela ja euro vahetuskursi mõju all. Hirmul suured silmad, aga ei Suurbritannia ega Euroopa Liit taha jätta rahvast nälga. Eile seal veel paanikat näha polnud. Aga Londonis on väga suur pettumus, et poliitikud on olnud täiesti organiseerimisvõimetuid,“ rääkis Kasela ja kutsus kõiki üles Eestis enne 3. märtsi valima, et siin „asjad päris untsu ei läheks“.
Seotud lood
Eesti põllumehed saavad uue ülitõhusa teravilja fungitsiidi, milles sisaldub tipptasemel Inatreq™ active toimeaine – keemia, mis põhineb looduslikult esinevatel mullabakteritel.