Olge varmad kasutama uusi võimalusi! Eeesmärk on maareformi toimingud lõpetada juba 4–5 aasta jooksul.
Praeguseks on Eestis katastrisse kandmata ehk maareformist läbimata veel ainult 7% maismaast.
Iga ehitise omanik saagu ka maaomanikuks
Maareformi üks eesmärke on see, et ehitise ja selle aluse maa omanik oleks üks ja sama isik. Et panna inimesi maa omandamise vastu huvi tundma, kehtestati maareformi läbiviimisel mitmeid tähtaegu. Seejuures kehtis üldreegel, et isik, kes laskis avalduse esitamise tähtaja mööda või viivitas omapoolsete toimingutega, jääb maa omandamise õigusest ilma. Ehk teisisõnu – kui ehitise omanikul ei olnud huvi saada maa omanikuks, siis oleks pidanud ehitise juurde kuuluv maa jääma riigile ning omaniku kasuks oleks seatud hoonestusõigus.
Paraku ei suudetud ette näha kõiki asjaolusid, miks kõikide ehitiste omanikud seni ei ole kasutanud maa omandamise võimalust. Nüüd tunnevadki hoonestusõiguse omanikud ja need, kelle ehitise alune maa on veel reformimata, suurt huvi ka maa omanikuks saamise vastu.
Seega tuleb mõistlikult lahendada nende ehitiste aluse maa reformimine, mille omanik pole seni maad omandanud. Viimati jõustunud seadusemuudatuse kohaselt saabki ehitise omanik täiendava võimaluse maa omandamiseks. See võimaldab kõigil ehitise omanikel kehtiva maksustamishinnaga erastada ehitise juurde kuuluvat maad. Seda ka juhul, kui hoonestusõiguse seadmisega on juba alustatud.
Ehitise omanikul tuleb pöörduda valla- või linnavalitsuse poole ja võtta kaasa ehitise omandiõigust ja senist maakasutusõigust tõendavad dokumendid. Vajadusel tuleb eelnevalt läbi viia pärimismenetlus notari juures.
Lisaks ehitise omanikule on tegutsemiskohustus ka kohalikul omavalitsusel, kes peab hiljemalt 2014. aasta 31. jaanuariks välja selgitama kõik ehitised, mille omanikul on seadusemuudatuste alusel õigus maad omandada.
Selleks, et mitte kohelda ebavõrdselt neid ehitise omanikke, kelle kasuks on juba varem hoonestusõigus seatud, võimaldatakse ka neil riigilt maa kehtiva maksustamishinnaga välja osta. Loodetavasti hakatakse täiendavat maa erastamisvõimalust aktiivselt kasutuma ja ehitise omanikest saavad ka ehitisaluse maa omanikud. Kui hoonestusõigus on juba müüdud, siis ehitise aluse riigimaa müügi korral on ostueesõigus igal järgneval hoonestajal. Vastav märkus kantakse ka kinnistusraamatusse.
Maaribade erastamine soodsamaks
Reformimata maad, millel ei ole võimalik moodustada iseseisvalt kasutatavat kinnisasja, saavad erastada naaberkinnisasjade omanikud. Maaribade omandamine tuleb kõne alla vaid juhul, kui riik või kohalik omavalitsus seda maad ei vaja. Menetlus muutub ka lihtsamaks ja eesmärgipärasemaks: enam ei pea omavalitsus pakkuma maad kõikidele piirnevate kinnisasjade omanikele, vaid ainult nendele, kelle maaga on maakorralduse nõuetest tulenevalt otstarbekas ja sobiv seda maariba liita. Laieneb omavalitsuse otsustusõigus mõistliku lahenduse leidmisel, millisele kinnisasjale ja millises ulatuses riba liidetakse.
Samuti sätestab seadusemuudatus maariba erastamisel tasutava müügihinnana sellise maksustamishinna, mis on erinevatel aegadel läbi viidud hindamiste madalaim. Soodsaim maksustamishind kuulub kohaldamisele ka juhul, kus kohalik omavalitsus on enne seadusemuudatuse vastuvõtmist maa müügihinna juba määranud, kuid maavanem ei ole veel maa müügilepingut sõlminud. Maavanem peab erastamise otsuse vastuvõtmisel kontrollima, millise hindamise andmetest lähtudes on maa hind määratud ja vajadusel tuleb omavalitsusel määrata uus maksustamishind.
Seni tuli maaribale määrata sama sihtostarve, nagu on kinnisasjal, millega see liidetakse. Nüüd nähakse ette ka erandid juhuks, kui kinnisasjal ja/või sellega liidetaval ribal asub veekogu või tee, mis tingib veekogude maa või transpordimaa sihtotstarbe määramise. See omakorda muudab ka maa omandamise hinna soodsamaks. Võimalikult soodne maa omandamine peaks suurendama huvi maaribade erastamise vastu.
Põllumajandusliku tootmise perekondlik järjepidevus
Kuna põllumajanduslikus tegevuses on oluline tagada järjepidevus, siis peetakse seda silmas ka neil juhtudel, kus maareformi läbiviimise ajal on põllumajandustootjaga sõlmitud kasutusvalduse leping. Lisandunud seadusesäte võimaldab kasutusvaldajaga lepingu lõpetada, kui ta ei soovi enam olla põllumajandustootja. Maavanemal on õigus sõlmida sama maa osas samadel tingimustel uus kasutusvalduse leping vaid eelmise kasutusvaldaja abikaasa või ühe sugulasega.
Muudatuse ajendiks on põllumeeste ettepanek luua võimalus kasutusvalduse üleandmiseks, mis tagaks perekonnas põllumajandusliku tootmise järjepidevuse. Kuna asjaõigusseadus ei võimalda kasutusvalduste teisele isikule üleandmist, on nüüd ette nähtud võimalus samaaegselt lepingu lõpetamisega sõlmida uus leping. Selline erand võimaldab tänasel ettevõtjal anda tootmine üle nooremale põlvkonnale.
Kasutuses abihooned, millel puuduvad dokumendid
Maareformi käigus on tekkinud probleeme ühiskasutuses olevate abihoonete aluse maa osas. Paljudel juhtudel on jäetud selliste ehitiste juurde natuke maad, kuid maareformi ei saanud läbi viia, sest puuduvad ehitise omandiõigust ja maa kasutusõigust tõendavad dokumendid. Näiteks omandireformi käigus on ehitisi üle antud üleandmise-vastuvõtmise akti alusel ja ehitiste edasisel võõrandamisel ei ole sõlmitud vormikohast müügilepingut.
Peamiselt asuvad niisugused ehitised (nt puukuurid, laudad) hajaasustuses kortermajade juures. Selliste kasutuses olevate ehitiste aluse maa reformimine on võimalik maa munitsipaalomandisse andmise kaudu. Pärast seda, kui kohalik omavalitsus on saanud maa omanikuks, on tal õigus otsustada, kas anda see maa rendile või võõrandada tegelikele kasutajatele.
Maa tagastamise tähtajad
Kohalik omavalitsus võib maa tagastamise õigustatud subjektile pandud toimingute tähtaega pikendada arvestusega, et need tuleb lõpetada 2016. aasta 30. juuniks. See on n-ö lõplik kuupäev, mis ajaks õigustatud subjekt peab omapoolselt tegema kõik maa tagastamiseks vajalikud toimingud.
Kui vara tagastamiseks vajalikke toiminguid ei ole võimalik teostada kohtuvaidluse või nõudeõiguse pärimisel tekkinud probleemide tõttu, peab õigustatud subjekt vara tagastamise otsustamiseks vajalikud toimingud tegema ühe aasta jooksul pärandi vastuvõtmise või kohtuotsuse jõustumise päevast arvates. Samuti on kohalik omavalitsus kohustatud vara kompenseerimise otsuse tegema hiljemalt 2016. aasta 31. detsembril.
Olge varmad kasutama uusi võimalusi! Eeesmärk on maareformi toimingud lõpetada juba 4–5 aasta jooksul.
Autor: Triinu Rennu
Seotud lood
Põllumajandussaadusi töötlev ja turustav ettevõte Scandagra Eesti soovib kõiki kliente ning koostööpartnereid lõppeva aasta puhul tehtu eest tänada ning kutsub huvilisi informatiivsetele talveseminaridele.