Keskkonnanõudeid on nii kohustuslikke kui vabatahtlikke.
Keskkonnanõudeid on nii kohustuslikke kui vabatahtlikke. Kohustuslikud nõuded kehtestatakse üldjuhul õigusaktidega ning nende järgimine on kõigile kohustuslik. Õiguslikud piirangud hoiavad ära küll keskkonnareostuse, kuid ei taga põllumajandusaladel alati head keskkonnakvaliteeti, seepärast saab vabatahtlikke tegevusi soodustada läbi võimaluste, mida loovad Ühise Põllumajanduspoliitika maaelu meetmed. Üheks selliseks on põllumajanduslik keskkonnatoetus, uue nimega põllumajanduse keskkonna ja kliimameede. Maaelu arengukavade jätkuvalt kohustuslikuks meetmeks oleva põllumajandusliku keskkonnatoetuse põhimõtted on läbi aegade jäänud samaks – toetus on seotud 5.-7. aastase kohustuseperioodiga ja sellega hüvitatakse täiendavate keskkonnanõuete järgimisega kaasnevad saamata jäänud tulu ja lisakulu. Seadusest tulenevaid nõudeid ega häid tavasid ei toetata ning nõuded peavad olema rangemad kui nõuetele vastavuse nõuded, väetiste-ja taimekaitsevahendite miinimumnõuded, I samba rohestamise nõuded ning muud asjakohased siseriiklike õigusaktidega kehtestatud kohustuslikud nõuded.
Seega sõltuvad toetused otseselt nii riigi õigusruumist kui ka keskkonnaeesmärkidest. Toetusega võiks kompenseerida nõuete täitmist, mida ilma selleta ei tehtaks ning see peaks toetama avalike hüvede pakkumist. Kuigi üldine meetme raamistik on sama, on EL liikmesriikide põllumajanduskeskkonna seisund ja valdkondlikud strateegiad, millel keskkonnatoetus põhineb, erinevad, seepärast on ka rakendatavad toetusskeemid oma toetusmääradega väga erinevad.
On valikute küsimus, kas keskkonnatoetusega kaasatakse suur hulk põllumehi ja põlumajandusmaad või lahendatakse kitsamaid keskkonnaprobleeme. Uude arengukavasse on mahtunud mõlemat tüüpi toetused ning mitmedki toetused on päris uued (keskkonnasõbralik aiandus, piirkondlik mullakaitsetoetus).
Keskkonnatoetusi on Eesti maaelu arengukavast makstud alates 2004. aastast. Uue programmiperioodi (2014-2020) toetuste väljatöötamisse on olnud kaasatud väga paljud põllumajandus- ja keskkonnaeksperdid. Toetuste sisu arutati viies erinevas temaatilises töögrupis ning välja pakuti järgmised keskkonnatoetused: keskkonnasõbraliku majandamise toetus, mullakaitse toetus, keskkonnasõbraliku aianduse toetus, kohalikku sorti taimede kasvatamise toetus, ohustatud tõugu looma kasvatamise toetus ja poolloodusliku koosluse hooldamise toetus.
Lisaks keskkonnatoetustele on arengukavas ka teisi keskkonnaeesmärkidega seotud meetmeteid, nagu näiteks loomade heaolu, mahepõllumajandus, Natura 2000 toetus põllumajandusmaale ja erametsamaale.
2014-2020 aastateks koostatava arengukava eelnõuga saate tutvuda
Põllumajandusministeeriumi kodulehel:
.
Autor: Katrin Rannik
Seotud lood
Padar ütles Põllumajandus.ee seminaril esinedes, et sõltub ainult meist endist, kas suudame eraldatud rahale ka projektide kaudu kasutust leida.
Maaelu arengukava 2014–2020 eelnõu on mahukas dokument, mille alusel jõuab Eesti maaellu järgmise seitsme aasta jooksul 936 miljonit eurot.
Loe 22.08. toimunud Äripäeva teemaveebi pollumajandus.ee ja advokaadibüroo Glimstedt`i korraldatud seminari „Kas keskkonnanõuded söövad põllumehe kasumi?“ ettekandeid.
Eesti põllumehed saavad uue ülitõhusa teravilja fungitsiidi, milles sisaldub tipptasemel Inatreq™ active toimeaine – keemia, mis põhineb looduslikult esinevatel mullabakteritel.