Eesti põllumajandustehnika maastikupilt on nüüdsest jälle rikkalikum ja uuenduslikum kui kunagi varem. Ja seda tipptehnika näol kartuli- ja köögiviljakasvatuses, valdkonnas, mis kasvatajate arvu ja tootmismahte silmas pidades on viimastel aastakümnetel Eestis pidevalt vähikäiku näidanud. Seda rõõmustavam on tõdeda, et leidub põllumehi, kel on julgust ja pealehakkamist suuri investeeringuid teha ja kes just selles valdkonnas tulevikku näevad.
- Simuna Remox OÜ põldudel võib nüüdsest askeldamas näha uut kartulikombaini. Foto: Stokker AS
Lääne-Virumaal, Simuna kandis, on kartulipõllud laiunud 20 aastat ja rohkemgi. Gustav ja Kulle Põldmaa ettevõtte, Simuna Remox OÜ põldudel võib nüüdsest askeldamas näha iseliikuvat 2-realist 90 cm vaolaiusega kartulikombaini Grimme Varitron 270 Platinum Multisep. Kombaini aiste vahel on võimekas 6-silindriline turboülelaadimisega 354 hj Mercedese ridamootor. 22-tonnise tühimassiga masina mõõtmed on muljetavaldavad - see on 13m pikk, 4m kõrge ja 4m lai.
Juba esimesed paar päeva põllul näitasid, et suur ja võimas kombain suudab olla koristuskiiruselt märksa tootlikum ja kiirem kui kõik senised varasemad koristusmasinad, võimaldades üles võtta 5-10 ha kartulit päevas. Seejuures on oluline mainida, et masina töö on kvaliteetne, kadudeta ja saak minimaalsete vigastustega. Kui maksimaalne liikumiskiirus maanteedel on 25 km/h, siis põllus, heades tingimustes, koristab kombain keskmiselt kiirusega 8 km/h.
Rääkides kartuli- ja köögivilja käitlusmasinate erilistest tehnilistest lahendustest ja tulenevast toodangu kvaliteedist, siis Grimme on siin innovaator number üks.
9 fotot
- Simuna Remox OÜ uus kartulikombain on tehnika tippsõna. Fotod: Stokker AS.
Õrn separaator. Traditsiooniliselt on mitmed konkurendid siiani tootnud kombaine, millel pealselint asetseb enne rullpuhastit, see aga lõhub kartulit märkimisväärselt rohkem ja on mugulate käitlemisel väga agressiivne, sest kartul satub ilma polsterdava mullakihita agressiivsetele aksiaalrullikutele. Lisaks saab sel juhul pealselint vatti meeletu ülemäärase mullakihi all, mis omakorda toob kaasa tavapärasest kiirema kulumise ja suurema varuosade kulu. Grimme kombain on märksa õrnem. Üks paljudest innovatiivsetest lahendustest, Multisep separaator, võimaldab head tootlikkust ja saagi kvaliteeti ka rasketes, märgades ja savistes oludes. Seesama uuenduslik mugulate puhastussüsteem on kombineeritud pealse-eemalduslindiga, mis paikneb alles peale mugulate separatsiooni- ehk sorteeri- ja puhastuslinte. Tööpõhimõtte kohta võid vaadata
Multisep animatsiooni youtube kanalist.
Miks on 3 parem kui 2? Simuna põldudel töötav kombain on varustatud traditsioonilise 2 separatsioonilindi asemel 3 lindiga - kõige ette on lisaks paigutatud veel kaeve- ehk sissevõtulint. See võimaldab märksa suuremat separatsioonipinda (kokku ligi 12m2) ja mugulate leebemat käitlemist ning väiksemaid kaldenurki mugulate transportimisel masinas. Kõik lindid on kabiinist reversseeritavad juhuks, kui mingil põhjusel peaks siiski esinema ummistusi. Samuti on masinal täisautomaatne pealindi kiiruse reguleerimine sõltuvalt koristuskiirusest. Nii lintide võnkumise intensiivsust kui ka kiirust on võimalik seadistada otse juhikabiinist.
Vargamäe põllud pole probleem. Ühe uuendusena on masin varustatud nii ees juhtrattana kui taga paremal väljalaskeelevaatori pool laiade väga suure kandepinnaga topeltratastega mõõdus 2x380/90R46. Need annavad masinale väga suure läbivuse ka rasketes oludes ja tihendavad vähem mulda, saavutades roomikuga samaväärse tulemuse, aga olles roomikuga võrreldes rahaliselt tunduvalt soodsam lahendus. Lisaks on ratastel väga hea pöördenurk – esirattal lausa kuni 70 kraadi. Sisemiseks pöörderaadiuseks on kõigest 5,3 m, mis annab suurele masinale väga hea manööverdusvõime.
Pealsete eemaldamiseks on masina ees 2 m laiune pealselõikur, millel tugevad, uuendusliku disaini ja paigutusega terad, mis võimaldavad kopeerida vaopinna kuju väga täpselt ning puhastada vartest ja umbrohust ka vao külgpinnad ning üles korjata lamandunud varred. Pealse-eemaldi töötab põllus üllatavalt vaikselt. Viimaste arengute valguses, kus üsna pea on keelustatud kartulipõldudel lehtede kuivatamiseks seni kasutatud defoliandid, on tegemist asendamatu lisaga.
Väga kaasaegsele pealse-eemaldile lisaks on kombaini sissevõtusahkade väliskülgedel 2 hüdrauliliselt juhitavat ketaslõikurit ja keskel 2 mehaanilist ketasnuga. Eesti põldudel olevaid tingimusi arvestades on sahkadel kivikaitsesüsteem. Sissevõtusügavuse reguleerimiseks kasutatakse uuenduslikku, hüdrauliliselt seadistatvat Terra Control süsteemi.
See on meie punker. Non-stop punker mahutab 7 tonni kartulit. See lahendus võimaldab punkrit tühjendada samaaegselt koristusega, mistõttu ei ole vaja punkri tühjendamise ajaks koristust katkestada. Punkri põhi on reversseeritav, mis tagab tühjendamise ajal viimase kui ühe kartuli väljastamise. Väljalaske-elevaatori otsas paikneb pidurdusvõrk, mis on spetsiaalselt mõeldud 1,2 m kastide täpseks täitmiseks nii, et kartulil oleks võimalikult lühike maa kukkuda ja vigastused tühjendamisel välistatud.
Noppelaud on võrreldes tavalise 2 töökohaga asendatud suurema 4-kohalise lauaga. Erivarustusena meie kliimatingimustesse tellisid vennad Põldmaad väga vajaliku varikatuse, mis on kaitseks nii tuule, vihma, külma kui ka päikese eest.
Kombainer on ka inimene. Kombaini kabiin on avar, ruumikas ja mugav, selleks et operaator pikkade päevadega võimalikult vähe väsiks. Kabiinis on loomulikult soojendus ja konditsioneer, välipeeglid on elektriliselt reguleeritavad ja kokkuklapitavad ning samuti soojendusega. Igati on silmas peetud imastikuolude muutlikkust, mis iseloomustab vägagi Eesti heitlikku kliimat.
Kombain on varustatud maksimaalse kaamerate paketiga - kokku 9 erinevat kaamerat, kaamerate valgustid ja 3 kaamerate pilte edastavat monitori. Lisaks spetsiaalne Visual Protect tarkvara, mis võimaldab automaatselt lülitada monitoridel kaamerapilte just sinna, kus parasjagu mingi tegevus toimub või probleem tekib.
Masinal on ka Clean Control ning ErgoDrive juhtimistarkvara, mis lühidalt tagavad palju parema separeerimise kvaliteedi ning võimaldavad kasutada ja mälusse salvestada kokku 16 erinevate koristustingimuste jaoks mõeldud seadistuste kombinatsiooni.
Esmakordselt on Grimme varustanud oma lipulaeva ka masina kaugelt jälgimist võimaldava telemaatikatarkvaraga myGrimme nii, et kustahes maailma punktist on võimalik distantsilt jälgida masina seisukorda, asukohta, põhilisi tööparameetreid ja vastu võtta ning kontrollida veateateid.
Võrreldes Grimme varasemate iseliikuvate kombainide mudelitega on oluliselt vähendatud kuluosade ja masina ülalpidamiskulusid – siin võivad erinevused olla lausa enam kui kahekordsed võrrelduna varasemate põlvkondade masinatega ja põllumehe jaoks tähendab see eelkõige seda, et masina investeeringu tasuvusaeg lüheneb ning tegevuse kasumlikkus paraneb.
Grimme on maailma suurim kartuli- ja köögiviljatehnoloogia kaubamärk ja esindatud täna enam kui 120 riigis üle maailma. Tuntuimad artiklid on nii järelveetavad kui ka iseliikuvad kartulikombainid, kartulipanekumasinad (nii kulp- kui lintistutus), mullaseparaatorid, vaheltharijad ja vaomoodustajad, erinevad mullafreesid ja pealse-eemaldajad ning muidugi hoidlatehnika.
Stokker AS on teinud Grimmega koostööd juba üle 20 aasta, alates 2016 a. oleme Eestis Grimme Premium Partneri staatuses, mis tagab Eesti klientidele eelkõige parema müügijärgse toe, konkurentsivõimelisema hinnastuse ja kiiremad varuosade tarned.
Andres Suitso,
Stokker AS põllumajandustehnika toote- ja müügijuht
Seotud lood
Tööjõupuudus põllumajandussektoris ja pidev vajaduste muutumine süvendab lõhet põllumehe ning tarbija vahel, mille tagajärjeks on usaldamatus ja teineteise mittemõistmine. Seetõttu on põllumajandussektoris üha olulisem pöörata teadlikumalt tähelepanu erinevatele aspektidele.