Kuidas uues olukorras hakkama saada ja ellu jääda? Äripäeva fotograafid portreteerisid erinevaid valdkondi, ettevõtteid, inimesi, kes on leidnud viisi, kuidas kriisi murda.
Põllumees põline töömees
See kevad ei tulnud teisiti, 35aastne põllumees Timo Tuisk rassib ikka varavalgest hilisõhtuni, nii et silm ka ei pilgu, ja nii juba kaheksa aastat. Endises Käru sovhoosi lüpsilaudas veiseid pidavale Timole tähendab kevad pidevat puudujääki valgest ajast.
Põllud ootavad randaali, libistamist, kündi ja külvi. Eelmisel aastal loomadele tehtud ligemale poolteist tuhat rulli sööta on elajad lõugade vahelt enesele makku vohminud. Kõik algab uuesti otsast peale. Kehtnas üldmehaanikat ning Olustveres taime- ja loomakasvatust õppinud Timol on aastas kahe käe näppude jagu puhkepäevi, kuna maal tööjõudu lihtsalt pole või kui on, siis ei jõua maksta õiglast hinda.
Timo viib karjamaale äsjasündinud vasikale allapanu. Kevadel suureneb kari 25 isendi võrra, sügisel lisandab sama palju.
- Pakitud puud ootavad Hansaplantis kullerit. Foto: Liis Treimann
Kriisimurdjaks on saanud kõik ettevõtted, kellel on e- pood
Kui muidu kevadel on lisaks põllumeestele käed jalad tööd täis ka hobiaednikel, kes tavaolukorras oleks seadnud sammud aianduspoe poole, et soetada kõike kevadel aias vaja minevat, siis uues olukorras on needsamad kliendid leidnud üles e-poe.
Hansaplanti e-poe müük on kasvanud drastiliselt, võrreldes eelmise aastaga on külastatavus kahekordistunud.
Ostetakse isegi kõrvaltkülast. Tellimused on erinevad, mõni ostab kaks pakki porgandiseemneid, mõni mitu õunapuud, teised soetavad taimi, väetist, toalilli, voolikuid, mulda, kolmandad jällegi terve alusetäie turbapakke. Kõik see kaup pakitakse poe tagaruumides turvaliselt ära, ikka et taimed kliendini jõudes ilusad ja terved oleks.
- E-poe meeskonnal on kiired ajad. Foto: Liis Treimann
E-poe jaoks korraldati meeskond ümber, laiendati tiimi, palgatud on nii ajutisi kui püsivaid töökäsi komplekteerima ja pakkima. Näiteks Hansaplanti aianduspoe kohviku juhatajal käed sügelesid, tahaks tööd teha, aga kohvik on suletud, tuli hakata e-poe pakkijaks.
Kuigi veebipood ei tee sama käivet mis aianduskeskus, on e-poe maht siiski kasvutrendis. Lõpuni ei saa e-pood tavapooodi siiski asendada, sest kõrget kvaliteeti tagades ei ole kõiki taimi võimalik e-poe kaudu müüa.
Aianduskeskuse külastatavus oluliselt langenud ei ole, eelistatakse käia siis, kui on kõige vähem rahvast. Muutunud on see, et enam ei ole emotsioonioste, vaid poes käiakse poenimekirjaga, pikalt ei valita, ostlemine on kiire.
Kriis on Hansaplanti meeskonnale õpetanud, et kui jätta paika tuum ehk pakkuda kliendile parimat, aga kõiges muus paindlik olla, siis on vähe olukordi, kus pole võimalik lahendust leida.
Lillekasvataja korraldas müügitegevuse ümber
“Esimene päev oli täiesti šokk, kolmandal päeval hakkasime tegutsema.” Nii sõnab Põltsamaal Nurme Aeda majandav Aivar Maisväli tekkinud olukorra kohta. Tunne oli, et sel aastal laadakevadet ei tule, pea tuli kiiresti tööle panna, mugavustsoonist välja tulla. Varem 2/3 kaupa laatadel müünud Maisväli korraldas müügitegevuse ümber, taimemüük toimub koduväravas ning lähiajal püstitatakse Põltsamaale ja Jõgevale välislilleaiad.
- Põltsamaal Nurme Aeda majandava Aivar Maisväli kasvuhoonetes ootab müümist ligi 10 000 suvelille, 8000 liiliat ja 1600 roosi. Foto: Liis Treimann
Iga kriis on millegi jaoks hea, eelmistel aastatel sai mõeldud, et võiks teha e-poe, nüüd tuli tõuge. Kliendid on e-poe üles leidnud, esimese kolme nädalaga tuli tuhat külastatavust. Käiakse veebis vaatamas, helistatakse, aga siis tullakse ka kohale. Nädalavahetustel ilusa ilmaga on järjekord kasvuhoone ukse taga.
Loe täismahus artiklit
Äripäeva veebist.
Seotud lood
Põllumajandusturu ebastabiilne majanduslik olukord nagu muutlikud väetise- ja teraviljahinnad ning kasvavad tootmiskulud on peavaluks igale põllumehele. Keeruline seis sunnib põllumehi rohkem arvutama ja investeeringutest saadavat kasu kaaluma. See olukord määrab otseselt taimekaitsevahendite üle otsustamise. Kuidas säästa, kuid samal ajal saada maksimaalset tulu?