Üle 20 aastat maakaarte välja andnud ja moodsal ajal ka geoinfosüsteeme arendav Regio loobub kasumita riigihangetest Eestis ning suunab tegevust üha enam välismaale, plaanides käibe kümnekordistada ja minna üle rahvusvahelisele nimele.
Regio loobub ekspordipotentsiaalita tegevustest ehk kasumita tegevusaladest, peaasjalikult e-riigi hangetel osalemisest. See tähendab, et Regio lõpetab Eestis riigi tellitud tarkvaralahenduste tootmise, sealhulgas ametitele registrite tegemise, nagu on metsaregister või geoinforegistrid.
Regio tegevjuht Ülo Säre ütles, et Regio pole kümne aasta jooksul riigihangetest kordagi raha teeninud. “Marginaalid on olematud, kuigi käivet on palju. Selle peale läheb auru rohkem, kui on tulemust. Üks meie konkurent ütles, et kui keegi on riigihanke võitnud, on ta juba kaotaja. Meie tegevusvaldkonnas peab see täiesti paika,” ütles Säre.
Riigihangetest loobumine on osa Regio ümberstruktureerimisplaanidest. Selle asemel pööratakse rohkem tähelepanu välismaal mobiilipositsioneerimisteenuste arendamisele. “Tegeleme liiga paljude asjadega, pole fookust ja selle tõttu jäävad täitmata ettevõtte plaanid. Aasta alguses hakkasime tegevusi üle vaatama, kust võiks vähendada,” selgitas Säre.
Moodne koondamine – outplacement. Ligi saja töötajaga Regios tähendab tegevusala lõpetamine pea 20-liikmelise meeskonna koondamist. Kuna tegemist on väärt tööjõuga, kirjutatakse lahkujatele soovituskirjad, et nad leiaksid väärilise koha konkurentide juures. “Rääkisime läbi ka ettevõtetega, et nad väärtuslikku tööjõudu käest ei laseks. Nad ei osanud sellele esialgu reageerida, kuid peagi hakkasid parematele tegijatele kümned pakkumised laekuma,” tõdes Säre.
Lisaks riigihangetele lõpetas Regio ka mitme mobiilitoote tootmise, sest nutitelefonide pealetungi tõttu on need muutunud üle-eelmise põlvkonna toodeteks.
“Riigihangete juurde tuleme hea meelega kunagi tagasi, kui meil on pakkuda midagi, mida oleme välismaal juba katsetada saanud. Eesti inimestele on väga võõras mõte, et toome IT-lahendusi mujalt sisse. Inimesed on harjunud kuulma, kuidas Eesti e-teenuseid välismaal kasutusele võetakse, mitte vastupidi,“ sõnas Säre.
Välismaal on Regio juba üle kümne aasta tegutsenud nime all Reach-U ning plaanib kaugemas tulevikus ka Eestis rahvusvahelist nime kasutama hakata. “Kui tõmbame Eestis nii palju kokku, et ekspordi osakaal jõuab 75 protsendini, tekib kahe nimega lõhenemine, hea oleks kõik tooted ühe brändinime alla koondada. Esialgu jätkame Eestis ikka Regio nime all,” tutvustas Säre plaane.
Esimene masti abil positsioneerija. Regio toodete ja teenuste suurim edasimüüja maailmas on Ericsson, mis tähendab, et Regio tooted on Ericssoni hinnakirjas. Seega on enamik riike sattunud Regio kliendibaasi just tänu Ericssonile. Regio tegutseb praegu 22 riigis ning nende tooted jõuavad ligi 350 miljoni kliendini.
Aastal 2000 oli Regio Ericssoni abil maailmas esimene firma, kes suutis positsioneerida mobiiltelefone mastide, mitte GPSi abil.
See võimaldas näiteks vanematel jälgida, et lapsed ei kalduks kooliteelt kõrvale, või jälgida firmadel müügiagentide liikumist. Sama lahendust kasutati ka Eestis 2011. aastal hirmu külvanud kurikamõrvari tabamisel ning mujal maailmas civil warning’uks ehk ülikiireteks hoiatusteks, näiteks evakueerumiseks.
Tänavu on Regio taas maailmas esimene – nüüd suudab ettevõte positsioneerida suurt hulka mobiiltelefone korraga, et jälgida masside liikumist. See võimaldab Säre sõnul selgitada välja näiteks lasteaialaste vanemate sihtgrupi – suuremat hulka inimesi, kes viibivad regulaarselt kaks korda päevas kümme minutit lasteaia territooriumil. “Mobiiliperaatoril on selline info nagunii olemas, meie oskame seda nüüd kasutada ja vastavalt regulatsioonidele ja võimalustele edasi müüa või töödelda,” täpsustas ta.
Kosmoseplaanid. Regio eraldi tegevusvaldkond on arendustegevus kosmoses, isegi oma 2012. aasta tegevusaruande kujundas Regio kosmosekaardi stiilis. “Vaatame kosmosest alla ehk teeme satelliitidelt pilte ning võrdleme neid. Saame nii hinnata näiteks tormikahjustuste ulatust või öelda PRIA-le, et mõnda põldu polegi niidetud,” rääkis Säre.
Säre tunnistab, et aastakümnetega on nende töötajaskonnas geograafia taustaga inimeste asemel tooni andma hakanud IT-spetsialistid, kuid Regio tegevuste märksõnaks on olnud alati “koordinaadid”, mis hoiabki Regiot IT-ettevõtteks muutumast.
Firma välismaale minemise alustala on käibe kasvatamine. Praegu ligi 5 miljoni eurose aastakäibega firma loodab kasvada vähemalt 50miljoniliseks. “Kas selleks kulub viis aastat või rohkem, ei oska praegu öelda. Suuname tegevust välismaale, kuid üks on meie firmas vähemalt lähiaastatel kindel – Regio peakontor on Tartus,” rõhutas Säre.
Mis on mis
AS Regio
Tegevusala: kaardid ja geoinfo, satelliitseire, asukohapõhised analüüsid
Asutatud: 1990
Omanik: Teet Jagomägi
Käive 2012. aastal 4,73 mln eurot, sellest 51% tuli väljastpoolt Eestit. Aastaga kasvas käive 28%, peamiselt välisriikides.
Ärikasum 2012. aastal 62 295 eurot, aasta varasemaga võrreldes kasum neljakordistus.
Töötajaid 2013. aasta alguses 110.
Seotud lood
Eesti põllumehed saavad uue ülitõhusa teravilja fungitsiidi, milles sisaldub tipptasemel Inatreq™ active toimeaine – keemia, mis põhineb looduslikult esinevatel mullabakteritel.