• 30.01.15, 09:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Venemaa sanktsioonide mõju toidu jaehindadele avaldub tootepõhiselt

Eelkõige on Venemaa kehtestatud toiduainete impordikeelu tulemusel muutunud Eesti tarbija jaoks odavamaks puu- ja köögivili ning sealiha, arvukad sooduskampaaniad pakuvad tavapärasest soodsamalt piimatooteid, kirjutab Maablogis Põllumajandusministeeriumi turu arendamise büroo peaspetsialist Marje Mäger.
Märgatavalt odavnesid mitmed puu- ja köögiviljad, sest Venemaa sanktsioonide tulemusel kaotasid suure turu ELi suured puu- ja köögivilja eksportöörid (Leedu, Poola, Holland, Hispaania, Belgia). Turul pakutavad puu- ja köögivilja koguseid suurenesid ja hinnad langesid. Näiteks õun maksis 2014. aasta IV kvartalis 25% ning pikk importkurk 15% vähem kui eelmisel aastal samal perioodil. Üldises puu- ja köögivilja hinnalanguses eristus tomat, mis kallines vaadeldud ajaperioodil 30%. Venemaale eksporditud tomatitest vaid ca 25% pärines ELi liikmesriikidest ja seetõttu jaehinda Venemaa piirangute mõju ei ulatunud. Hinnatõusu üks põhjus võis olla madal võrdlusbaas, kuna tulenevalt 2013. aasta ülepakkumisest oli hind väga madal.
Sealiha hind languses
Aastases võrdluses oli ka sealiha hind üks suuremaid langejaid. Sealiha odavnemist võib seostada Venemaa kaubanduspiirangutega ja ületootmisega ELis, sest suhteliselt stabiilsena püsinud hind hakkas langema peale sanktsioonide kehtestamist. 2014. aasta IV kvartalis oli kauplustes keskmine jaehind sealihal (kondita) 10% ning hakklihal 7% odavam kui aasta varem.
Lihatoodete hinnad muutusid vähem, kuna toodete hinna kujunemisel on mitmeid komponente ja seega liha hinnalanguse mõju väiksem. Näiteks keeduvorst maksis 2014. aasta IV kvartalis vaid 1,2% vähem ning viinerite hind isegi kasvas samal ajaperioodil 6%.
Piimatoodete sooduskampaaniad
Piimatoodetest langes TNS Emori andmetel aastases võrdluses või hind – 6%. Eesti piimatööstused on eelmistel aastatel oma või toodangust eksportinud umbes 1% Venemaale ja sellest tulenevalt ei saanud Venemaa sanktsioonid hinnale otsest mõju avaldada. Odavnemine tulenes toodangu ja laovarude suurenemisest, mis on Venemaa sanktsioonide kaudne mõju.
Joogipiima ja naturaaljuustu keskmine hind on aga TNS Emori andmetel aastases võrdluses tõusnud 4%. Viimastel kuudel on kauplustes märgatavalt kasvanud piimatoodete sooduskampaaniad, kus hinnatundlik tarbija saab piimatooteid oluliselt odavamalt osta. Uute turgude leidmiseni püüavad tööstused võimalikult palju koduturul oma tooteid müüa, mis toob ka hinda allapoole.
Tooraine hinnalangus on kandunud saia hinda
Nisu kokkuostuhinnad on olnud alates 2012. aastast languses. Kuigi tööstuse hinnamuutused on üldiselt seotud tooraine maksumusega, siis alati ei kandu need mõjud üks-üheselt tootjahindadesse. Tavaliselt kandub tooraine hinnamuutus tarbijahindadesse ajalise nihkega. Võrreldes aasta varasemaga oli näiteks sai 2014. aasta IV kvartalis 6% odavam.
Ostukorvi maksumust mõjutab ka suhkur, mida müüdi 2014. aasta IV kvartalis 32% soodsamalt kui eelmisel aastal samal ajal. Suhkur ei ole Venemaa poolt keelustatud toodete nimekirjas ning sellest tulenevalt Venemaa kaubanduspiirangute mõju puudub. Suhkru hind on olnud languses juba 2013. aastast. Olulisemad odavnemise põhjused on impordi suurenemine ELi välistest riikidest, hea saak ja tihe konkurents turul.
Ülevaadet põhitoiduainete ostukorvi maksumusest koostab Põllumajandusministeeriumi tellimusel TNS Emor. Viimastel andmetel oli 2014. aasta IV kvartalis põhitoiduainete ostukorvi maksumuseks keskmiselt 68,4 eurot ühe inimese kohta kuus. Võrreldes eelmise aasta sama ajaga odavnes toidukorv 1,1%.
Autor: Marje Mäger

Seotud lood

Uudised
  • 26.01.15, 09:00
Toote turundus algab sihtgrupist
Väikeste toidutootjate põhiveaks on see, et üritatakse teha toodet, mis peaks sobima kõigile ja millel ei ole  sihtgruppi. Arvatakse, et väikesel Eesti turul ei saa nii mõelda ega pühenduda konkreetsele väiksele sihtgrupile. Aga peaks.
Uudised
  • 26.01.15, 09:10
Turundus oleneb tootest
Põllumajandustootjad, kes ise oma toodangut väärindavad ja lõpptarbijale mõeldud tooteid toodavad, piirduvad turunduses enamasti laatade ja messidega ning avastavad ka agroturismi võimalusi.
Uudised
  • 26.01.15, 08:55
Millised on Eestis kasutuses olevad kvaliteedimärgid?
Toiduainete erimärgistus on Eestis kasutusel juba aastaid. Selliste märkide eesmärk on aidata tarbijal orienteeruda kireval toiduturul, tõstes esile heade ja kvaliteetsete Eesti toodete konkurentsieeliseid. See teeb tarbija ostuotsuse tunduvalt lihtsamaks.
  • ST
Sisuturundus
  • 19.12.24, 14:44
Nutikad ideed uueks aastaks: Scandagra kutsub seminaridele
Põllumajandussaadusi töötlev ja turustav ettevõte Scandagra Eesti soovib kõiki kliente ning koostööpartnereid lõppeva aasta puhul tehtu eest tänada ning kutsub huvilisi informatiivsetele talveseminaridele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Põllumajandus esilehele