Valitsus langetab majandusaktiivsuse turgutamiseks radikaalselt diislikütuse-, maagaasi- ja elektriaktsiisi.
- Eesti kütusemüüjatele ja autovedudele tehakse diisli- ja gaasiaktsiisisoodustus. Foto: Andras Kralla / Äripaev
Diislikütusel langeb aktsiis 25%, 372 eurole tuhande liitri kohta. "See on sama, mis Leedus, odavam kui Lätis, kus aktsiis on 414 eurot tuhande liitri kohta," ütles rahandusminister Martin Helme. "Me ei arva, et päris sama hind tanklates tuleb, mis Leedus, seal on teine biolisandi nõue, seal on oma rafineerimistehas, kus kütust saab ilma vahendajateta," lisas ta.
Diislikütuse hind lõpptarbijale langeb eeldatavasti 14,5 senti liitri kohta.
"Tankimine väljaspool Eestit väheneb, praegu pool kogu rahvusvahelisest veost tangib kas Lätis või Leedus. Suure tõenäosusega suureneb Soome-Rootsi suunal tankimine Eestis. Meetmed pidurdavad eriolukorrast tulenevat tarbimise langust ja majanduse jahtumisest tulenevat tarbimise langust," lisas Helme. Juba varem prognoosis valitsus, et diislikütuse aktsiisi langus tuleb tänavu 100 miljonit eurot.
Kaudselt seotud kütuste aktsiis langeb samuti, see puudutab kerget ja rasket kütteõli ning põlevkivikütteõli.
Maagaasil aktsiis pooleks
Maagaasi aktsiis langeb 50%, 79,9 eurolt 40 eurole 1000 kuupmeetri kohta, Hind tuleb eeldatavalt 7,1% kodumajapidamistele odavam, tegemist on ka tööstuse olulise sisendiga. "200 000 kodu köetakse maagaasiga. kui inimeste elujärg halveneb, siis see on riigipoolne abi ostujõu säilitamiseks," ütles Helme.
Lisaks langeb elektriaktsiis 1 euroni 44,7 eurolt megavatt-tunni kohta. elektri lõpphind langeb 3,1 protsenti.
Circle K: langetame kütuse hinda viivitamatult pärast riigikogu otsuse jõustumist
Circle K alandab kütuse hinda oma tanklates viivitamatult aktsiisimaksu vähenemise võrra peale seda, kui riigikogu langetab majanduskriisi leevendamiseks diislikütuse aktsiisimaksu ja otsus jõustub.
„Mootorikütuseid hoiustatakse aktsiisilaos, mistõttu on eelmise aktsiisiga maksustatud vaid see kogus, mis muudatuse hetkel asub teenindus- ja automaatjaamade mahutites. Seetõttu saame kütusemüüjana reageerida aktsiisimaksu langetamisele väga kiirelt,“ teatas Circle K Eesti peadirektor Kai Realo neljapäeva hommikul.
„Kahtlemata mõjub diislikütuse aktsiisi alandamine positiivselt nii veoettevõtetele kui ka tegelikult kõigile eestimaalastele, sest diislikütuse hind mõjutab praktiliselt kõigi toodete ja teenuste hindu – seega oleme valmis langetama jaehindu kohe aktsiislangetuse võrra ja mida varem see toimub, seda parem on,“ tõdes Realo.
Selleks, et diislikütuse hind langeks alla 1 euro, peab aktsiisitase langema Leedu tasemele, ütles ta.
Praegu räägitakse vaid diislikütuse kui enamlevinud transpordikütuse aktsiisilangetusest, mis on selgelt suunatud majanduse elavdamiseks ja Eesti ettevõtete konkurentsivõime parandamiseks kriisi järgselt. Eratarbijate poolt eelistatud bensiini aktsiisimaksu langetamise kriisimeetmete paketti lisamisest ei ole seni räägitud.
„Enamikku eraisikutest kütuseostjatest seega hetkel planeeritav aktsiisilangetus kahjuks ei puuduta ning leppida tuleb olukorraga, mis on tuttav enamikust Euroopa riikidest, kus bensiini ja diislikütuse hinnavahe on päris oluliselt tajutav,“ lisas Realo.
Seotud lood
Tööjõupuudus põllumajandussektoris ja pidev vajaduste muutumine süvendab lõhet põllumehe ning tarbija vahel, mille tagajärjeks on usaldamatus ja teineteise mittemõistmine. Seetõttu on põllumajandussektoris üha olulisem pöörata teadlikumalt tähelepanu erinevatele aspektidele.