Tallinna börsil noteeritud kalatootja PRFoodsi neljanda kvartali müük tuli mullusega võrreldes pea kolmandiku võrra kehvem, sest koroonaviirusest tingitud piirangud ei võimaldanud paljudesse kohtadesse tooteid viia.
- PRFoodsi juht Indrek Kasela nägi viimases kvartalis, kuidas drastilised meetmed koroonaviirusega võitlemiseks mõjutasid selgelt ka börsifirma müüginumbreid. Foto: Liis Treimann
PRFoods teatas börsile, et nende majandusaasta neljanda kvartali (ettevõtte majandusaasta ei ühti kalendriaastaga, vaid algab 1. juulil ja lõpeb 30. juunil – toim) ehk aprilli, mai ja juuni auditeerimata esialgne konsolideeritud käive oli 15,11 miljonit eurot. See oli eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 29,5 protsenti väiksem.
Ettevõtte majandusaasta käive oli 78,3 miljonit eurot ja aastaga 8,5 protsenti kehvemaks.
Positiivse märgina on näha, et nõudlus ja hinnad on taastunud, kuid kaugematesse riikidesse on transport endiselt raskendatud.
Indrek Kasela
PRFoodsi juht
PRFoodsi neljanda kvartali müük vähenes kõige rohkem HoReCa-sektoris: 65 protsenti. Hulgimüük jäi sel ajal väiksemaks 49,6 protsendi võrra, mis oli osaliselt samuti mõjutatud HoReCa-sektorist, täpsustas ettevõte. Küll aga suurenes müük kolme kuuga jaekettides 7,3 protsenti, kui võrrelda mullu sama ajaga.
PRFoodsi juhataja Indrek Kasela ütles viimase kvartali kohta, et suur osa riike võttis kasutusele väga drastilised meetmed võitlemaks COVID-19 pandeemiaga.
"PRFoodsi põhiturgudel Soomes ja Suurbritannias oli kogu HoReCa-sektor 100% suletud, välja arvatud toidu kaasamüük. Samuti peatus reisilaevaliiklus ja lennutransport ning suleti hotellid, mis on olnud märkimisväärne sektor meie müügis. Soome ja Suurbritannia on avanud restoranid vastavalt juunis ja juulis, kuid siiski oluliste piirangutega," ütles Kasela börsiteates.
Positiivsena tõi Kasela välja, et Eestis on HoReCa-sektor kiiresti taastunud, nähes juba juunis elavnemist enamus turgudel. Samuti taastusid hinnad, lisas ta.
"HoReCa oli suletud ka paljudes teistes riikides, sh Euroopas ja Aasias, kuhu ekspordime oma tooteid. Positiivse märgina on näha, et nõudlus ja hinnad on taastunud, kuid kaugematesse riikidesse on transport endiselt raskendatud. Jaemüügis nägime kasvu, kuna tarbijad ostsid rohkem poodidest," selgitas PRFoodsi juht.
Hinnad kõikusid, kuid nõudlus püsis
Kasela märkis, et COVID-19 kriis muutis väga volatiilseks nii lõhe- kui ka forelli hinnad, mis langesid ligikaudu 30 protsenti võrreldes eelmise perioodiga. Eelkõige mõjutas see värske kala hulgimüügi käivet ning hindasid, samas nõudluse puhul ei näinud börsifirma mingit tagasilööki.
"Vastupidi, oleme just Balti riikides suurendanud enda osakaalu jaekettides värske kala hulgimüügis. Positiivsena võib välja tuua, et hoolimata tooraine hinna suurest langusest oleme suutnud oma toodete hinnataset hoida, sh suitsutatud toodete puhul võrreldes eelmise aastaga," selgitas Kasela. Tema sõnul väärib PRFoods tunnustust, sest kõik nende tehased töötasid kriisi ajal ilma katkestusteta.
Kasela ütles. et samuti on nad suutnud kasvatada oma müügimahte jaekettides, eriti just Balti riikides nii värske kala hulgimüügi kui ka suitsutatud toodete puhul. "Arvestada tuleb, et OECD hinnangul on turismisektori vähenemine COVID-19 tõttu 45–70 protsenti ning HoReCa täismahus taastumist me kindlasti ei näe 2020./2021. aasta jooksul," leidis ta. "PRFoods võttis juba varasemalt suuna suurendamaks oma toodete osakaalu jaekettides, seda nii värske kala hulgimüügis ning turuosa laiendamises. Samuti näeme turuosade konsolideerumist tugevamate tegijate kätte."
Arvestades, et toiduainetetööstused on strateegilise tähtsusega, oleme me valmistunud ka võimalikeks järgnevateks pandeemialaineteks.
Indrek Kasela
PRFoodsi juht
Kasela tõi esile, et PRFoods on saanud ka COVID-19 kriisitoetusi tööjõukulu kompenseerimiseks. Samuti on nad operatiivselt vähendanud oma kulubaasi.
Börsifirma juhi sõnul tuleb tunnustada Eesti, Soome ja Suurbritannia valitsusi kiirete toetusmeedete väljatöötamisel tööstuste jaoks. "Arvestades, et toiduainetetööstused on strateegilise tähtsusega, oleme me valmistunud ka võimalikeks järgnevateks pandeemialaineteks. Juhul, kui COVID-19 uus laine Euroopas ja Aasias ei tule sama drastiline nagu sel kevadel, oleme optimistlikud tuleva majandusaasta puhul. Suuremad investeeringud, sh osa tehaste automatiseerimiseks on töös ning tootearenduselt on tulemas uusi tooteid nii Euroopa kui ka teistele jaeturgudele."
Kasela sõnul on Suurbritannias toimunud Brexit andnud mõningase eelise kodumaistele tootjatele, sh PRFoodsi omanduses olevale John Ross Jr. "Juba praegu on näha positiivseid mõjusid, sh kasumlikkusele, kuna jaeketid eelistavad kohalikke tootjaid tarnekindluse pärast," ütles ta. "Samas näeme Soomes konkurentsi tihenemist, kuna eksportturgude languse tõttu on paljud tootjad suunanud oma fookuse koduturule. Meie tugevus ja eelis koduturgudel on oma kalakasvatused, mis annavad eriti forelli puhul konkurentsieelise võrreldes teiste tootjatega. Oleme suurt rõhku pannud kalakasvatuste arendamisele Eestis, kus see võiks olla riiklikult oluline ja strateegiline tegevusvaldkond."
Seotud lood
Tööjõupuudus põllumajandussektoris ja pidev vajaduste muutumine süvendab lõhet põllumehe ning tarbija vahel, mille tagajärjeks on usaldamatus ja teineteise mittemõistmine. Seetõttu on põllumajandussektoris üha olulisem pöörata teadlikumalt tähelepanu erinevatele aspektidele.