Sel aastal erakordselt vara valminud maasikad jätsid paljud Eesti inimesed kodumaisest marjast ilma. Varem valmivad ka vaarikad ja sõstrad ning ka nende hooaeg jääb talunike hinnangul sama lühikeseks kui maasikalgi. Samas kasvab suvisel ajal turgude külastatavus 30 protsenti.
- Eesti inimene sordi järgi maasikat nii väga ei vali. Valitakse eelkõige kilogrammi hinna ja kvaliteedi järgi. Foto: Raul Mee
Joosepi Talu müügijuhi Ranet Roositalu sõnul on vaarikad nende mõlemas müügipunktis Balti Jaama Turul kui Keskturul juba müügil.
“Nagu maasikate pealt see aasta nägime, siis nad valmisid ootamatult kiiresti. Ei olnud selleks valmis ei põllumehed ega tarbijad. Eestis käib maasika ostmine tavaliselt nii, et kõige pealt ostetakse importmaasikat ja seejärel Eesti maasikat. See aasta juhtus aga nii, et Eesti ja importmari olid samal ajal saadaval ning seetõttu jäi tarbija Eesti maasika ostmisega hiljapeale,” sõnab Roositalu.
Roositalu märgib, et soe ilm tõi maasikad küll oodatust varem lettidele, ent varase valmimise tõttu läks märkimisväärne osa saagist raisku. "Tööjõupuuduse ja marjade kiire küpsemise tõttu jäid tänavu paljud maasikad kahjuks ka põllule."
Üha enam on näha ka tarbijakäitumise muutust. “Kui vanemad generatsioonid ostsid palju marju ka moosi tegemiseks ja sügavkülma, siis uus peale tulev generatsioon seda enam ei tee. Nemad ostavad marju koheseks tarbimiseks. Korraga ostmise kogusedki on praegu väiksemad kui mõned aastad tagasi,” selgitab Roositalu.
Eesti inimene sordi järgi maasikat nii väga ei vali. Valitakse eelkõige kilogrammi hinna ja kvaliteedi järgi. “Maasikat ostetakse tipphooajal hinnast olenemata palju - päevas läheb nii Balti Jaama Turul kui Keskturul müügiks ligikaudu 2 tonni maasikaid. Ka Eesti vaarika vastu on huvi suur - vaarikat leiab juba turult ning saab osta veel mõned nädalad. Kes Eesti maasikat soovib, saab seda veel paari nädala jooksul (mitte küll igapäevaselt, aga vastavalt korjetele), siis saab selleks aastaks maasika hooaeg läbi. Ka erinevad köögiviljad on sarnaselt eelnevatele kultuuridele väga varakult valmimas ja pigem ajaliselt nihkes. Kokkuvõtvalt: kõik valmib ja lõppeb tavapärasest varem,” annab Roositalu märku.
Turu külastatavus kasvab suvel 30%
Tonnide kaupa maasikate ostmist kinnitab ka turu külastusnumbrite tõus. Keskturu juht Rain Pärn kinnitab, et turu külastatavuse kõrghooaeg on juulis, kus Keskturul käib ca 200 000 inimest, teistel suvekuudel on külastajaid 160-180 000 ringis. “Ka suvesaaduste müüjate arv turul on alates Astri Grupi haldamisest olnud stabiiline ja kerges kasvus,” ütleb Pärn.
Hetkel on käimas Lastekodu tänava renoveerimistööd, mis mõnevõrra võivad külastatavust vähendada. “Soovime külastajaid julgustada, et jalakäijate ligipääsud on jätkuvalt samad ning sõidukiga saab ligi nii Tartu mnt kui Juhkentali tänava poolt. Liikluskorralduse muudatuste tõttu soovitame külastajatel võimalusel turgu külastada esmaspäevast neljapäevani, mil kaup on sama, mis nädalavahetustelgi, aga see-eest on autoga tulijatel rohkem ruumi parklas,” selgitab Pärn.
Balti Jaama Turu turundusjuht Claudia Gross-Reha lisab, et suvehooaeg on turule kõige menukam hooaeg. “Võrreldes tavaperioodiga tõuseb külastajate arv üle 30% võrra. Kui kõrvale jätta suuremad teetööd, mis paratamatult nii mõnelgi ajahetkel on külastatavuse numbreid mõjutanud, siis on üldpildis turu külastatavus pigem kasvutrendis, mis tähendab, et tarbija jaoks on turgude olemasolu ja värske kaup väga olulise tähtsusega,” lisab Gross-Reha.
Seotud lood
Tööjõupuudus põllumajandussektoris ja pidev vajaduste muutumine süvendab lõhet põllumehe ning tarbija vahel, mille tagajärjeks on usaldamatus ja teineteise mittemõistmine. Seetõttu on põllumajandussektoris üha olulisem pöörata teadlikumalt tähelepanu erinevatele aspektidele.